Gezond snacken

Voeding   |  Gezond snacken

Gezond snacken, het klinkt als een tegenstelling…maar het kan! Hieronder bezorgen we jou enkele nuttige tips om die kleine hongertjes op een verantwoorde manier te stillen. Door enkele klassieke tussendoortjes te vervangen door een gezondere variant krijg je minder geraffineerde suikers en verzadigde vetten binnen. Bovendien zijn ze ook héél lekker!

Grijp niet onmiddellijk naar snoep. Maar denk in de eerste plaats aan fruit. Met dezelfde felle kleurtjes als snoepjes, maar ook met superveel vezels, vitamines en antioxidanten. Wist je dat je dagelijks best tussen de 2 à 3 stukken fruit eet? Je kan deze aanbevolen hoeveelheid meenemen naar het werk in de vorm van een fruitsla maar ook verwerken in een smoothie of een sapje. Probeer bijvoorbeeld eens een smoothie met 125 g (bevroren) bosvruchten, 150 cl melk, 4 eetlepels yoghurt en eventueel een lepel honing erbij. Heerlijk! Is het soms moeilijk om vers fruit mee te nemen? Kies dan voor ge(vries)droogd fruit. Je kan ze in één van onze winkels in handige meeneemverpakkingen vinden.

Zelf thuis aan de slag om een gezond tussendoortje te maken? Maak dan zeker deze havermoutkoekjes: Plet 2 bananen tot een gladde mousse. Meng dit met 80 g havermout en 50 g geraspte kokos. Maak met een ijscrèmeschepper porties en leg deze op een bakplaat bedekt met een bakpapier. Bak deze koekjes zo’n 15-tal minuten in de oven op 180°C.

En wat met die chocoladeverslaving? Neen, chocolade moet je echt niet laten. Dat gaan we je niet aandoen. Chocolade is zelfs goed voor jou! In beperkte mate dan toch. Cacao is namelijk voedzaam en bevat veel ijzer, magnesium, koper, zink en antioxidanten. Kies wel steeds voor pure chocolade, best met 70 à 85% cacaogehalte. Aan deze soorten chocolade is het minst suiker toegevoegd en bevat het meeste cacao.

Ben je eerder een hartige snacker? Dan stil je waarschijnlijk die kleine hongertjes met een zakje chips. Je kan deze vervangen door een portie nootjes, best ongezouten. Of je kan zelfs voor een mengeling pitten gaan. Voor de beste smaak raden we aan om de pitjes eerst even te roosteren in een droge pan. Dan krijg je echt die nootachtige smaak. Noten en pitten zitten vol goede vetten en vitamines. Toch liever die chips? Dan kan je eens voor een zakje groentechips kiezen. Hierin zitten verschillende varianten van wortel, bieten en andere knolgroenten.


Terug naar het overzicht

Blijf op de hoogte