Slechte vetten vervangen voor goede vetten? Het kan!

Voeding   |  Slechte vetten vervangen voor goede vetten? Het kan!

Er was in de media heel wat te doen rond de discussie tussen kookfenomeen Jeroen Meus en gezondheidsgoeroe Pascale Naessens. Die eerste verweet de laatste van een onnodige hype te creëren van blauwe bessen, quinoa en avocado’s. En even daarvoor beroerde Pascale ook al de publieke opinie door op te roepen ‘meer vet te eten’. Klopt het wat ze zegt, gaan een gezonde levensstijl en vetten hand in hand? We gaan hier graag dieper op in.

Goede versus slechte vetten

Wanneer we spreken over vetten, is er een verschil in het soort vetten dat je eet. Volgens Professor en gezondheidsexpert Patrick Mullie zijn er “goede en slechte vetten en binnen de slechte zijn er zeer slechte en minder slechte”.

De goede vetten zijn als brandstof voor je lichaam. Ze zorgen dat je hart in vorm blijft en ze werken preventief tegen een te hoge cholesterol.  Slechte vetten zijn vooral terug te vinden in dierlijke producten, zoals in volle kazen, roomboter of koekjes en gebak. Het is dus een kunst van slechte vetten te vervangen door goede vetten en vooral suikers te laten staan. Wij geven je enkele tips per voedselcategorie om gezonder door het leven te gaan.

Melk- en zuivelproducten

Wanneer je graag melk en yoghurt eet, beperk dan de ‘volle’ soorten. Vervang volle melk, volle kazen en volle roomboter door margarine, magere yoghurt en magere melk. Even lekker én een pak gezonder!

Vis en vlees

Laat gefrituurde vlees en vis links liggen, ze bevatten enorm veel vet en weinig voedingswaarden. Kies ook niet voor varkensgehakt. Als je gaat voor vlees of vis, kies dan voor mager rundsvlees, kip zonder het vel, zalm, haring en kabeljauw.

Brood, ontbijtgranen en aardappelen

Beperk zaken met veel suiker, zoals wit brood, witte rijst en pasta en ontbijtgranen. Hou deze zaken voor op een zondagochtend of een speciale brunch. Start de dag gezond met havermout of volkoren brood. Ga ’s avonds voor zilvervlies- en meergranenrijst of volkorenpasta.

Tussendoortjes

Ga niet voor roomboterkoekjes, chocolade, snoepjes of chips. Al deze zaken bevatten erg veel suiker en zijn dus niet goed voor een te hoge cholesterol. Laat ook frisdranken of sportdranken links liggen. Kies liever voor olijven, toastjes met vis, geroosterde groenten of fruit. Drink vooral water en geniet vaker van een lekker kopje thee.  

Hopelijk hebben we je genoeg inspiratie gegeven om mee aan de slag te gaan. Ga voor een gezond en fitter leven, we beloven je dat je je achteraf alleen maar beter zal voelen!

Gezond eten hoeft dus niet persé saai en vetvrij te zijn, integendeel! Bij Origin’O volgen we graag de revolutie die Pascale Naessens en Sandra Bekari leiden, een actieve levensstijl waarbij lekker en gezond hand in hand gaan, met natuurlijke en verse producten. 

Blogpost by Eva Menger


Terug naar het overzicht

Blijf op de hoogte