Tijd voor een gezond ontbijt

Voeding   |  Tijd voor een gezond ontbijt

Na een nachtje slapen, sta je op met een lege maag. Om goed te kunnen functioneren en jouw concentratievermogen op te krikken is het cruciaal om de werkdag te starten met een gezond, stevig ontbijt. 

VOLKOREN ONTBIJTGRANEN

Ontbijtgranen worden door velen wel eens als een gezonde ontbijt-optie beschouwd. Maar het merendeel van de knapperige ontbijtgranen is ronduit ongezond. Denk maar aan de Amerikaanse ontbijtproducten, boordevol suikers, met de gekleurde vormpjes en absurde mascottes op de verpakking, die de kinderen verleiden om ‘gezond’ te ontbijten.

Wij kiezen voor volkoren ontbijtgranen zonder toegevoegde suikers en zout zoals havermoutvlokken en muesli. Met wat gedroogd fruit en een portie noten kan je heel wat smaakmakers toevoegen.

FRUIT

Fruit verteert makkelijk en zeker op een lege maag. ’s Nachts verlies je heel wat vocht. Het is dan ook een goed idee om water te drinken wanneer je opstaat. Fruit bestaat voor het grootste deel uit water en is dus ideaal om je lichaam te hydrateren.

Je kan uiteraard ook je fruit verwerken in een heerlijke smoothie. De smaken heb je zelf in de hand. Kiwi met appel of een smoothie van rode vruchten.. je kiest zelf je ingrediënten.

NEEM JE TIJD VOOR DAT GEZOND ONTBIJT!

“Ik heb geen tijd gehad om vanochtend iets te eten.” We hebben allemaal wel eens een ontbijtje overgeslagen omdat we er geen zin in hadden of we er wegens tijdsgebrek niet aan toekwamen.

  • Heb je wat moeite om ’s ochtends vroeg te ontbijten? Neem je ontbijt dan mee naar je werk en plan een rustig momentje in om jouw ontbijtje te verorberen.
     
  • Geen tijd om voor het ontbijt te zorgen? Of lig je liever wat langer tussen die warme lakens? Bereid je dan de avond(en) voordien voor. Pers bijvoorbeeld op voorhand enkele appelsienen.
     
  • Ook de jongsten onder ons hebben baat bij een goed ontbijt. Eet daarom in alle rust met de kinderen aan tafel. Bespaar tijd door ’s avonds al de tafel te dekken.

Terug naar het overzicht

Blijf op de hoogte